Motorcykel körkort

Vi på Skene Trafikskola har utbildat mc förare under lång tid. Vi kan erbjuda dig körkort på alla klasser dvs lätt, mellan och tung mc. Vår stora erfarenhet och vårt brinnande intresse för mc åkning ger dig en trygghet i din utbildning. Du får inte ”bara” körkort för motorcykel utan vi vill också att du lär dig köra motorcykel riktigt bra, då går också provet på Trafikverket bra.

Teori

Vår teoriutbildning för mc omfattar 5 lektioner och inriktar sig på den praktiska körningen. Dessa är:

• Information – regler för prov
  • Stadskörning
  • Landsvägskörning
  • Garagelektion
  • Riskutbildning 1 (RISK 1:an)

Vi delar med oss av de kunskaper och erfarenheter från utbildning och prov som vi har fått genom åren. Även dina erfarenheter är viktiga då du kanske kört bil i många år, så dela gärna dessa med oss under teorilektionerna. Du kan även gå på våra vanliga teorilektioner (6 st) för att ytterligare förbättra dina kunskaper. Du kan och bör göra klart teorin under vintern/våren.

Teorilektionerna för mc börjar i mitten på januari, så du kan vara klar i god tid innan körningen börjar.

Körning

Körutbildningen anpassar vi efter dina förkunskaper beroende på hur mycket du kört innan. Har du kört mycket så börjar du köra direkt från skolan. Är du ovan så kör din lärare till vårt övningsområde så du behöver inte vara orolig.

Körningen består av följande moment:

• Manövrering (styrning, balans, bromsning 50 70 90, konkörning)
  • Körning i stadstrafik (hastighet, regler, placering, anvisningar)
  • Landsväg (kurvteknik, grusväg, vänstersväng, omkörning)
  • Riskutbildning 2 (RISK 2:an)

Vi kör i regel 2*40 min vid varje tillfälle. Du bör tänka på att regelbunden körning ger bättre resultat. Att öva privat mellan dina körlektioner gör också att utbildningen går fortare.

Körningen börjar vi med i april och vi håller på till början av oktober.

Fordon

Vi kör lätt mc med Yamaha MT-125 ABS.
Mellan och tung mc kör vi med Yamaha MT-07 ABS.

Telefon: 0320-317 17
Mail: info@skenetrafikskola.se

Kontorets öppettider

Mån - Tors: 10 - 17
Fredag: Stängt!
Körlektioner körs mellan 07.20-18.05, måndagar till torsdagar.

Länkar

Risk 2 Bil: